Anonim

Taktik praktikal ini membantu anda dan remaja anda merundingkan bilik tidur yang bersih.

Oleh Holly Robinson

Ketika lima anak kecil kami, bilik tidur mereka adalah labirin yang berbahaya dengan anak patung, pakaian, mainan, dan peralatan seni. Walau bagaimanapun, ia adalah mudah untuk menukar pembersihan ke dalam permainan. Kemudian mereka memukul remaja dan, satu demi satu, membuang kami dari bilik tidur mereka dengan menangis pertempuran ini: "Ini bilik saya, saya sepatutnya dapat menyimpannya bagaimana saya mahu!"

Konflik rumah tangga menjadi panas sebagai perlombaan menuju kemerdekaan mendorong anak-anak untuk menegaskan kawalan di bilik tidur mereka, satu domain yang mereka rasakan sebenarnya adalah milik mereka. Di mana anda melihat seni buruk dan kekacauan, remaja anda melihat identiti yang muncul. Itu kotor pakaian masak dan piring melekit boleh menjadi percubaan pemberontak anda untuk hidup sendiri bukannya tunduk kepada kuasa. Datang jatuh, sistem pemfailan lantai mungkin menyakitkan hati anda, tetapi mungkin remaja anda cuba mendapatkan cengkaman kerja sekolah tinggi baru yang kompleks.

Pilih Pertempuran Anda

Getty Images, JGI / Jamie Grill

Lepaskan sedikit kawalan, pilih pertempuran anda, meminta bantuan anak anda, dan jelaskan apa yang anda boleh (dan tidak boleh) hidup dengan. Pakar-pakar kami memberi penekanan mengenai pentingnya membuat perjanjian bersama dengan kanak-kanak mengenai peraturan asas pengemasan untuk bilik tidur mereka.

"Jika anda tidak meminta masukan remaja anda, maka itu tidak semestinya kerja berpasukan, " kata Naomi Steiner, MD, pakar kanak-kanak perineal perkembangan di Pusat Perubatan Tufts di Boston.

Namun, dia mengingatkan kita, kamu adalah ibu bapa. "Anda bukan sahaja mempunyai hak, tetapi pekerjaan yang perlu dilakukan, dalam memastikan anak-anak anda selamat dan berkembang dengan baik, sebahagiannya membantu anak-anak anda menjadi lebih teratur." Berikut adalah beberapa strategi untuk bekerja dengan anak-anak anda dan bukan menentang mereka.

Menjadi Team-With You sebagai Pengurus

Sering kali, ibu bapa melihat pengemasan sebagai tanggungjawab mereka dan merawat kanak-kanak seperti tetamu, kata Sandra Felton, yang menulis Mengorganisasikan Hari Anda (Revell dengan Martha Sims) Sebaliknya, fikirkan diri anda sebagai pengurus pasukan: "Sebagai satu pasukan, anda mempunyai matlamat bersama Matlamatnya adalah untuk memenangi permainan penganjur. Mereka sepatutnya membantu, "kata Felton.

Dengan anak anda, ambil segalanya dari bilik tidurnya dan biarkan dia membantu memutuskan apa yang sepatutnya masuk. Berhati-hati dengan kelemahan anda sendiri, amalkan Sims, penganjur profesional dan ibu kepada tiga lelaki. "Ibu bapa sering menjadi sebab bilik tidur kanak-kanak sangat berantakan, " katanya. Anda mungkin suka rumah boneka yang anda kerjakan dengan anak perempuan anda ketika dia berusia 8 tahun, tetapi adakah dia benar-benar memerlukannya di biliknya sekarang?

Jangan Nag-Motivate

"Hanya berteriak pada anak-anak anda untuk membersihkan bilik mereka tidak akan berfungsi, " kata Debbie Lillard, penulis Mengatur Keluarga Anda (Betterway Home 2010). "Mereka memerlukan arahan khusus dan sumber motivasi."

Anak anda mungkin lebih bersedia memecahkan masalah jika anda memegang jualan tag dan biarkan dia menyimpan hasilnya, kata Lillard, yang menjadualkan pembersihan musim untuk rumahnya. "Saya meletakkan cleanouts pada kalendar kami, dan tiada siapa yang dibenarkan menjadualkan apa-apa untuk hari itu sehingga semuanya selesai." Atau cuba membantu anak-anak anda mencari amal di mana mereka boleh mendermakan barangan yang tidak diingini dan merasa senang mengenainya.

Biarkan Pergi Apabila Anda Boleh

"Apabila kanak-kanak mencapai usia tertentu, ibu bapa perlu memberi mereka lebih banyak kebebasan, " kata Lillard. "Jika anda terlalu kuat, mereka akan bertanding."

Dengarlah rasional anak anda kerana tidak pernah menanggalkan gitar elektriknya (dia suka memetik akord antara masalah matematik) dan menjaga buku di lantai (dia suka membaca berbaring).

Kemudian berkompromi: Mungkin gitar tetap keluar selagi ia dekat dengan penguat, atau buku-buku itu hidup dalam satu set rak tingkat lantai yang rendah.

Buatkan Count Konsekuensi

Getty Images, JGI / Jamie Grill

Menukar peraturan permainan mungkin cara paling berkesan untuk memenangi peperangan pengemasan sebelum mereka mula. Jika anda memarahi remaja anda setiap hari kerana menjatuhkan pakaian di atas lantai, mengubah tingkah laku anda supaya dia terpaksa menukarnya.

Beritahu dia bahawa anda tidak akan membasuh apa-apa pakaian yang tidak masuk ke hamper-maka jangan mundur. Dia akan mula mematuhi atau belajar melakukan cucian sendiri.

Gail Cookson dari Excelsior, Minnesota, memilih pendekatan ini dengan anak lelakinya berusia 16 tahun. "Saya memberikan ruang sebanyak mungkin, " kata Cookson. "Tetapi apabila saya tidak dapat berdiri di biliknya lagi, saya memberi amaran kepadanya bahawa dia akan membersihkannya lebih baik atau saya akan melakukannya untuknya, dan dia tidak akan suka seperti yang saya lakukan. Anda tahu apa? Apabila biliknya bersih, dia biasanya memberitahu saya betapa lebih baik ia merasa. "

7 Tips untuk Penganjuran

"Ibu bapa tidak melakukan perkhidmatan kepada kanak-kanak untuk membiarkan mereka hidup dalam kemelesetan, " kata penganjur profesional Joyce I. Anderson, penulis Bantuan, Saya Lutut-Deep dalam Clutter! (Amacom).

Tukar cara anak-anak dengan petua ini:

  1. Biarkan anak anda memilih hiasan, dan dia akan mengambil lebih banyak kebanggaan untuk menjaga biliknya.
  2. Dengan bantuan anak anda, tolaklah bilik itu. Mulakan dengan mengangkut peralatan sukan dan barangan lain yang dimiliki di tempat lain; memindahkan mereka ke kawasan yang sesuai di rumah.
  3. Jika laci terlalu banyak usaha, berikan sampah atau bakul untuk pakaian bersih.
  4. Letakkan hamper untuk pakaian kotor di dalam setiap bilik tidur.
  5. Sediakan kawasan kajian dengan meja atau meja dan rak.
  6. Menyediakan kerusi, lampu, dan wastebasket yang selesa.
  7. Buat peraturan yang kukuh tentang hidangan dan pinggan yang dikembalikan ke dapur setiap hari.

Sesetengah ibu bapa termasuk Sims'-menaikkan bendera putih daripada pergi berperang. "Apabila anak-anak saya memukul remaja mereka, saya membiarkan mereka hidup seperti babi di bilik sendiri selagi mereka menutup pintu mereka, " katanya. "Dengan pintu ditutup, saya boleh berpura-pura bilik mereka bersih dan murni."

Mereka yang mempunyai imaginasi yang lebih kecil atau anak-anak yang lebih kacau, seperti Tracy Bernstein dari Ardsley, New York, mungkin lama mengharapkan pendekatan kurang laissez-faire untuk menjaga jabatan kesihatan. Anak lelaki berusia 15 tahun itu adalah "penyisipan klasik yang memakai pakaiannya dan meletakkannya di lantai bilik tidur, " kata Bernstein. "Dia tidak dapat menemui apa-apa kerana biliknya begitu kacau. Kami tinggal di rumah kecil, jadi apa yang anak-anak saya lakukan di bilik tidur mereka memberi kesan kepada kita semua."

Berhati-hatilah, kata Felton: "Remaja dan tweens mungkin mahu berdikari, tetapi bilik mereka masih menjadi sebahagian dari rumah yang kamu semua tinggal." Dia bersetuju dengan Sims pada satu perkara penting, walaupun: Jika anda mahu anak-anak anda menjadi lebih jelas, sangat penting untuk membangunkan sistem yang mereka beli.

  • Buatlah penganjuran kurang kerja dan lebih seronok dengan tips ini.

Pilihan Editor Jul 21 2019