Anonim

Membiarkan anak-anak membantu membuat peraturan adalah kunci untuk mengajar kawalan diri, tetapi apa yang boleh anda lakukan apabila anak anda tidak memanfaatkan fokus dalamannya? Inilah cara untuk menangani empat senario biasa.

Situasi: Atas permintaannya, anda mendaftar 7 tahun untuk pelajaran piano, tetapi dia tidak berlatih.

Strategi Anda: Menentang keinginan untuk memulakan dengan teguran, dan sebaliknya mengadakan perbincangan dengan anak perempuan anda untuk mencari sebab-sebab yang mungkin mengapa dia tidak berlatih, dan bagaimana anda dan dia dapat menyelesaikan masalah. Bantu dia mendapatkan gambaran yang lebih jelas tentang kesan tindakannya dengan bertanya seperti, "Berapa banyak amalan yang anda fikir membenarkan membayar untuk pelajaran anda?" Bersama-sama, perancangan bagaimana dia dapat menyesuaikan diri dengan masa latihan dengan tugas sekolahnya, kegiatan ekstrakurikuler, dan kehidupan sosial. Jika anak perempuan anda adalah sebahagian daripada rancangan itu, dia lebih berpengalaman. Atau proses itu boleh membantu dia menyedari bahawa dia tidak mahu meletakkan komitmen yang diperlukan dan sebaliknya mahu memilih minat lain untuk meneruskan.

Situasi: Pemain berusia 11 tahun meniup semua elaunnya pada permainan video, dan sekarang dia meminta wang untuk pergi ke filem dengan kawan-kawan.

Strategi Anda: Jika peraturan anda adalah bahawa wang elaun digunakan untuk filem dengan rakan-rakan, maka berpegang kepadanya. Beritahu dia, "Saya mendapat kenapa anda mahu pergi ke filem dengan rakan-rakan anda. Apa yang anda boleh buat kali berikutnya untuk memastikan anda mempunyai wang yang cukup untuk membayarnya?" Hilang filem itu mungkin akan mendorong anak anda untuk membelanjakan wangnya secara berbeza.

Situasi: Audisi untuk bermain sekolah akan datang, dan pemain tengah anda mahu melakukannya. Tetapi anda prihatin kerana dia sudah mempunyai masa yang sukar menyelesaikan semua pengajiannya.

Strategi Anda: Ini adalah peluang yang baik untuk cuba membantu anak anda memanfaatkan keinginannya untuk bermain di sekolah sebagai motivasi untuk memberi tumpuan kepada tugas sekolahnya. Anda boleh bertanya soalan seperti, "Bagaimana anda akan menyeimbangkan latihan dan kerja rumah? Bilakah anda akan belajar? Kemudian tunjukkan rancangan, dan tuliskan peraturan anak anda. Anda mungkin menetapkan garis panduan seperti, "Setiap hari anda akan datang ke rumah sebaik selepas latihan, mematikan telefon anda, dan belajar untuk jam X." Selain itu, tentukan harapan yang jelas, seperti: "Jika anda boleh mendapatkan setiap tugasan pekerjaan rumah dan skor sekurang-kurangnya 85 pada ujian anda, maka anda boleh mencuba. Jika anda tidak dapat mengikuti keperluan tersebut, anda perlu keluar permainan. "

Situasi: Anak anda yang berumur 15 tahun pulang ke rumah berbau seperti asap dan mengakui dia mencuba rokok.

Strategi anda: Mula-mula, beritahu dia betapa anda bangga bahawa dia jujur ​​dengan anda. Kemudian tanya dia mengapa dia mencuba rokok - dan benar-benar mendengar sambutannya. Walaupun ia menggoda untuk memulakan syarahannya terhadap merosakkan merokok, ada sebab dia melakukannya, dan itulah yang anda mahu alamat. Mungkin dia hanya ingin tahu, atau mungkin dia mahu menyesuaikan diri. Apabila dia berasa selesa bercakap dengan anda, anda boleh memikirkan apa yang ada di belakang tingkah laku dan masalahnya bersama-sama cara lain untuk merasa selesa dengan rakan-rakannya yang tidak berbahaya kepada kesihatannya .

Sudah tentu anda ingin menekankan bahaya merokok, tetapi ceritakan topik ini dengan bertanya kepadanya apa yang dia fikir tentang merokok. Kemudian gunakan ini sebagai cara untuk membangkitkan negatif - rasa yang dahsyat ia keluar di dalam mulut anda, bau yang berlarutan pada pakaian dan rambut anda, dan kesan kesihatan jangka panjang yang negatif. Jika anak perempuan anda tahu bahawa dia mempunyai ruang yang selamat untuk bercakap, tanpa risau bahawa anda akan menjerit kepadanya, dia akan lebih terbuka untuk mendengar idea dan nasihat anda, dan anda boleh mendapatkan mata anda di lebih organik cara.

Akhirnya, cari apa yang dia fikirkan akibat yang sesuai, dengan akhirnya anda membuat keputusan. Ia mungkin bahawa batuk yang sesuai dan perasaan kasar yang dia telah selepas itu sudah mencukupi.