Anonim

Ukur, potong, tampal, ulangi. Wallpapering adalah mudah dengan panduan langkah demi langkah kami. Pilih kertas dan mulakan.

Apabila hamparan dinding kosong meninggalkan anda menginginkan sesuatu yang lebih, tidak kelihatan lagi daripada kertas cantik! Walaupun idea wallpapering mungkin membuat anda gugup, pilihan kertas tidak pernah menjadi lebih baik, dan prosesnya begitu mudah. Ikuti langkah-langkah ini untuk memohon kertas dinding yang cantik di bilik kegemaran anda.

Menyiapkan Tembok

Lap di dinding dengan span dan baldi air suam. Biarlah dinding-dindingnya kering dengan teliti kemudian pasir jauh ketidaksempurnaan. Isi kawasan yang tidak rata dengan sebatian drywall menggunakan pisau dempul yang besar. Biarkan kering selama 24 jam, kemudian pasir itu licin. Lap dinding debu dengan span lembap. Sapukan primer dengan berus atau roller ke dinding untuk membantu tongkat kertas dinding. Gunakan pisau dempul yang besar sebagai perisai cat semasa bekerja di sepanjang trim. Biarkan primer kering selama sekurang-kurangnya dua jam sebelum menggantung kertas dinding.

Apa yang kamu perlu

  • Wallpaper, kami menggunakan reka bentuk Dotted Trellis (DR6326) dari York Wallcoverings
  • Stepladder
  • Pita pengukur
  • Meja Kerja
  • Pensil
  • Gunting
  • Surat khabar atau kain drop
  • Palam kertas dinding atau pelekat (jika kertas dinding tidak dipasangkan)
  • Kuali air
  • Tahap lama
  • Berus berwarna-warni
  • Straightedge (pisau putty akan dilakukan)
  • Pisau utiliti
  • Sponge
  • Roller jahitan

Langkah 1: Ukur dan Tanda

Ukur dinding dari siling ke bahagian atas papan bas. Tambah 4 hingga 6 inci untuk pengukuran itu supaya anda boleh memangkas kertas di bahagian atas dan bawah untuk bersenang-senang. Panjang tambahan juga akan membolehkan anda memadankan corak semasa anda bekerja di sekitar bilik. (Jika anda mempunyai corak yang besar, bereksperimen dengan mencocokkan corak sebelum anda memotong. Anda mungkin perlu memotong kertas lebih lama lagi.) Letakkan kertas dinding pada meja kerja, dan gunakan pita pengukur dan pensil untuk menandakan panjang kertas awak perlu; potong menggunakan gunting. Anda boleh memotong lebih daripada satu bahagian sebelum mula menggantung kertas.

Langkah 2: Basah dan Patuh

Gunakan akhbar atau kain titisan untuk melindungi lantai dari percikan dan tampalan berlebihan. Mulakan dengan menggulung sekeping potongan kertas dinding dengan sokongan menghadap ke belakang.

Untuk kertas dinding yang tidak dibuang : Sebarkan kertas di permukaan rata dan sapukan pelekat. Gunakan gerakan lapan angka untuk menyebarkan pelekat secara sama rata ke atas permukaan kertas.

Untuk kertas dinding pra-dipadamkan : Isikan periuk air yang dibuat untuk dinding pendapu dua pertiga penuh dengan air sejuk. Rendamkan sekeping kertas dinding di dalam air selama pengambilan yang dianjurkan, biasanya kurang dari satu menit. Gunakan tangan anda untuk menekan kertas dinding ke dalam air untuk memastikan ia menjadi sama rata. Buka kertas ke atas meja, lipat kembali ke atasnya dengan corak sisi keluar. Ini mengaktifkan pelekat. Sekarang anda sudah bersedia untuk meletakkan kertas dinding di dinding.

Langkah 3: Talian dan Tekan

Jika bilik anda mempunyai titik pusat seni bina, seperti perapian, pusatkan kertas dinding pertama anda di atasnya. Untuk kebanyakan bilik, bagaimanapun, anda harus bermula di sudut. Ukur dari sudut sekitar satu inci kurang dari lebar kertas dinding (bahawa inci tambahan akan dibalut ke sudut). Menggunakan tahap dan pensil, lukiskan garisan lurus dari siling ke papan bas. Gunakan panduan ini untuk meletakkan sekeping kertas pertama, memastikan ia memeluk garis dari atas ke bawah. Lancar kertas dengan ringan dengan tangan anda.

Langkah 4: Lancar dan selamat

Untuk mengamankan kertas dengan tegas di tempatnya, tekan untuk berus kertas dinding anda. Pastikan kertas tidak bergerak dari penjajaran menegak, tekan kertas di sepanjang garis pensil, kemudian lancar, keluar, dan ke bawah. Sikat sebarang buih udara atau kedutan, bekerja dari pusat ke tepi. Tekan kertas dengan tegas ke garisan siling dan papan bas. Potong kertas di bahagian atas dan bawah menggunakan lurus dan pisau utiliti. Gunakan span lembap untuk membersihkan sebarang pelekat yang meresap keluar.

Langkah 5: Padan dan Ulangi

Apabila menggantung sekeping kertas kedua, berhati-hati untuk menyesuaikan corak. Luncurkan kertas dengan selesa seperti yang anda boleh melawan sekeping pertama, dari atas ke bawah, menjadikannya hampir mustahil untuk melihat jahitan. Gunakan berus kertas dinding untuk menekan kertas ke dinding dan melicinkan gelembung dan kedutan. Potong di bahagian atas dan bawah.

Langkah 6: Roll dan Sponge

Tekan jahitan di antara kepingan teguh dengan roller jahitan. Jika anda melihat lekukan dari roller, anda menekan terlalu keras. Gunakan span lembap untuk membersihkan sebarang pelekat yang memerah. Roller jahitan adalah alat yang hebat untuk kebanyakan wallpaper, tetapi jangan menggunakannya pada reka bentuk timbul kerana anda akan meratakan corak.

Langkah 7: Teruskan dan Potong

Teruskan bekerja di sekitar bilik, menggunakan tahap dan pensel untuk melukis garis panduan lurus dari atas ke bawah seperti yang anda sampai ke setiap dinding. Apabila anda datang ke tingkap, biarkan kertas itu bertindih. Tekan kertas dengan kuat ke sisi tetingkap, tetapi biarkan bahagian di atas dan di bawah tetingkap longgar sehingga anda mengurangkan kelebihannya. Gunakan lurus dan pisau utiliti untuk memangkas di sekitar bingkai tingkap. Jika anda mempunyai banyak kertas di atas tingkap, gunakan gunting untuk memotong sebahagiannya supaya kerja lebih mudah.

Langkah 8: Potong dan Snip

Gunakan lurus yang lebih kecil, seperti pisau dempul, apabila memotong trim yang lebih kecil pada tingkap. Kerja perlahan-lahan, membuat gunting kecil dengan gunting di sudut sehingga tidak merobek kertas basah. Lancar kertas di dinding di atas dan di bawah tetingkap sambil anda berjalan di sekitar tetingkap tetingkap.

Langkah 9: Switchplates dan Keselamatan

Rintangan lain yang anda pasti dapat bertemu termasuk cawangan elektrik dan switchplates. Matikan kuasa ke bilik apabila anda mencapai salah satu bukaan ini. Kertas basah, pisau logam, dan wayar panas adalah kombinasi yang berbahaya. Keluarkan penutup dari salur keluar; kotak elektrik akan berfungsi sebagai panduan apabila anda memotong kertas. Biarkan kertas dinding menutupi pembukaan. Setelah kertas di tempat, cari kotak elektrik dengan jari anda. Potong X di atas kertas di atas pembukaan, atau mulakan pada satu tepi pembukaan dan kerjakan jalan anda. Jangan bimbang tentang tepi kasar; penutup keluar akan menyembunyikannya.

Langkah 10: Cut Corners

Terdapat dua jenis sudut yang akan anda hadapi ketika menggantung kertas dinding: Sudut luar menunjukkan ke dalam bilik; di dalam penjuru merosot. Apabila anda sampai ke sudut di dalam, trim kertas supaya kira-kira 1/2 inci ia membungkus ke dinding bersebelahan. Ambil jalur kertas yang baru saja dipangkas dan gariskannya lurus di dinding bersebelahan, membiarkan kertas itu bertindih 1/2 inci di sudut. Jahitan tidak akan ditunjukkan. Jahitan akan ditunjukkan di sudut luar. Biarkan kertas dinding dibungkus sekitar sudut kira-kira 1 1/2 inci. Kemudian mulailah sekeping baru dengan menindih jalur itu. Gunakan lurus dan pisau utiliti untuk memotong kedua-dua lapisan kertas dinding kira-kira 3/4 inci dari sudut. Keluarkan potong yang dipotong dan tekan jahitan rata.

Bawa corak ke dinding anda dengan kertas dinding. Inilah cara melukis dengan mudah.