Anonim

Mekar anggrek kelihatan sangat halus bahawa sukar untuk mempercayai anda boleh membesar di dalam rumah anda. Untuk kejayaan, pilih yang sesuai untuk keadaan anda, kemudian nonton mereka berkembang.

Oleh Deb Wiley

Memilih Orkid

Lihatlah wajah yang cantik ketika memutuskan anggrek mana yang akan tumbuh di dalam rumah. Pertama, tentukan keadaan yang semakin meningkat yang anda boleh menawarkan anggrek, dan buat pilihan anda dari sana. Cahaya, suhu, kelembapan, kecenderungan penyiraman anda, dan pembajaan semua memainkan peranan dalam tumbuh-tumbuhan tumbuh-tumbuhan.

Keperluan Cahaya untuk Orkid

Pembolehubah yang paling penting apabila tumbuh-tumbuhan orkid berkembang di dalam cahaya. Orkid yang lebih suka cahaya tinggi - cahaya matahari yang tidak terhalang, mengalir menerusi tingkap yang jelas, menghadap ke selatan atau ke rumah hijau selama 6 hingga 8 jam - termasuk vandas dan angraecums.

Orkid cahaya sederhana yang tinggi, seperti phragmipediums, oncidium, dan dendrobium, berkembang di lokasi yang cerah tetapi tidak langsung cerah. Pendedahan timur dan barat sering menjadi lokasi cahaya sederhana, walaupun pendedahan barat mungkin lebih hangat. Keamatan cahaya adalah sama, tetapi suhu udara meningkat.

Lampu rendah sederhana sesuai untuk phalaenopsis (orkid rama-rama) dan paphiopedilums. Ia mungkin tingkap timur atau barat yang tidak mempunyai matahari langsung. Ia juga mungkin pendedahan utara terbuka tanpa sebarang halangan dan beberapa cahaya tambahan yang dapat dilihat.

Cahaya yang rendah biasanya merupakan pendedahan utara yang terhad atau sebarang pendedahan di mana cahaya disekat oleh bangunan yang tidak terjual, pokok, atau berdekatan. Orkid permata tumbuh dengan cahaya yang rendah.

Suhu

Secara amnya, orkid boleh dikelompokkan kepada tiga kategori suhu: sejuk, panas, dan perantaraan. Beli termometer rendah untuk mengukur julat suhu di lokasi orkid anda. Selepas itu, memilih orkid yang sesuai adalah mudah. Seperti cahaya, beberapa orkid mudah menyesuaikan diri dengan lebih daripada satu julat suhu.

Kelembapan

Kebanyakan anggrek yang kita tumbuh di dalam rumah berasal dari kawasan tropika, dan sebahagian besar kawasan tropika jauh lebih lembap daripada ruang tamu purata. Orkid berkembang dengan lebih baik jika anda dapat meningkatkan kelembapan di kawasan yang terus berkembang dengan mengelompokkan tanaman anda bersama-sama, atau meletakkannya di atas telaga kering. Buat telaga kering dengan meletakkan kisi atau kerikil plastik di atas dulang, kemudian menambah air ke bawah kisi atau atas batu kerikil. Letakkan tanaman pasu anda di atas kisi atau batu kecil. Pelajari lebih banyak petua untuk menjaga orkid anda sihat.

Penyiraman orkid

Sesiapa yang pernah menyiram anggrek tahu bahawa sebahagian besar dari apa yang kamu tuangkan di habis dengan cepat ke dasar periuk. Kerana orkid adalah pot di campuran kulit bukannya tanah, mereka perlu disiram secara berbeza.

Matlamatnya adalah untuk mendapatkan setiap zarah campuran untuk menyerap sebanyak mungkin air. Untuk memberi campuran air yang mencukupi untuk menyerap air, letakkan keseluruhan periuk dalam mangkuk air selama 10 hingga 15 minit, kemudian angkat dan biarkan parit air berlebihan sebelum meletakkan periuk itu kembali ke tempatnya. Teknik ini berfungsi dengan baik untuk orkid di dalam tanah liat. Oleh kerana tanah liat berliang, air menembusi dinding periuk dan diserap oleh kulit.

Sekiranya orkid anda dibasahi plastik, masukkannya ke dalam mangkuk kosong, kemudian masukkan air. Sekiranya anda meletakkan periuk plastik di dalam mangkuk penuh air, air akan meniupnya ke atas dan keluar, mengapungnya dari akar orkid. Dalam kes ini, tambah air di bawah bibir periuk dan biarkan ia duduk selama 10 hingga 15 minit, kemudian longkang dan kembalikan anggrek ke tempatnya.

Sekiranya orkid adalah pasu dalam sphagnum lumut longgar bijirin atau campuran soilless, anda boleh air sehingga air habis ke dalam piring di bawah. Walau bagaimanapun, sphagnum lumut mungkin terasa kering di permukaannya manakala pedalaman mungkin masih lembab. Melekat jari anda satu atau dua inci ke dalam lumut untuk merasakan sama ada ia benar-benar kering.

Berapa kerap anda menyiram orkid anda bergantung pada:

  • Jenis anggrek: Adakah tahan kemarau atau tidak?
  • Jenis periuk: Periuk pori-pori kering lebih cepat daripada pasu nonporous.
  • Jenis campuran potting: Sphagnum lumut memerlukan air kurang kerap daripada campuran kulit.
  • Suhu udara: Tumbuhan kering lebih cepat dalam suhu yang lebih panas.
  • Kelembapan: Tanaman kering lebih cepat di udara kering.
  • Cahaya: Tumbuhan yang tumbuh di cahaya yang lebih tinggi memerlukan lebih banyak air.

Secara amnya, orkid-orkid yang tahan terhadap kemarau, seperti cattleyas, oncidium, dan dendrobium sekali seminggu. Air yang paling banyak, seperti miltonias, paphiopedilums, dan phragmipediums setiap 4 hingga 5 hari. Mulai dari sana, dan melaraskan atas atau bawah mengikut keadaan di rumah anda.

Orkid air dengan teliti setiap kali, kemudian biarkan mereka kering sebelum menyiram lagi. Klik di sini untuk mendapatkan petua lebih lanjut mengenai menjaga orkid yang sihat.

Menanam orkid

Kebanyakan anggrek bukan pengumpan berat. Banyak orkid berkembang tahun demi tahun dengan tiada baja sama sekali. Semasa pertumbuhan aktif, apabila daun baru dihasilkan, anda boleh menyuburkan setiap kali anda menyiram pada separuh kekuatan yang disyorkan pada pakej baja. Walau bagaimanapun, penting untuk menyampaikan air tanpa baja sekurang-kurangnya sebulan sekali untuk mengatasi garam baja yang berlebihan daripada campuran kulit dan mengelakkan baja membakar akarnya.

Paling mudah untuk berkembang: anggrek oren

Orkid Phalaenopsis adalah orkid yang paling disukai dan termenung untuk berkembang di dalam rumah. Nama biasa mereka adalah orkid rama-rama kerana bunga-bunga itu kelihatan seperti rama-rama yang melayang di udara. Ketahui lebih lanjut mengenai anggrek oren.

Bunga rama-rama anggrek bertahan selama berbulan-bulan, bunga orkid yang paling tahan lama. Mereka tumbuh dengan baik dalam campuran biji-bijian sederhana, suhu panas, dan rendah hingga sederhana. Orkid Doritis berkait rapat.

Anggrek rama-rama datang dalam pelbagai warna bunga, termasuk putih, merah jambu, kuning, oren, mawar dalam, dan lavender.

Anggrek rama-rama biasanya mekar sekali setahun, tetapi mereka boleh dipujuk ke pusingan kedua mekar. Apabila bunga terakhir pudar, jika tangkai bunga mekar masih hijau, potong di atas nod kedua atau ketiga dan tunggu beberapa minggu. Ini boleh merangsang pertumbuhan dalam tunas tidak aktif dan menghasilkan tangkai mekar kedua yang cawangan di bawah potongan.

Anggrek rama-rama tumbuh perlahan-lahan dan perlu repotting setiap 1 hingga 2 tahun sekali. Tunggu sebentar hingga orkid telah berkembang menjadi mekar dan petua akar udara berwarna hijau.

Orchid yang mana untuk Meningkatkan Induk

Walaupun sesetengah orkid adalah temperamental, banyak tumbuh dengan baik di dalam rumah. Gunakan garis panduan ini untuk membantu anda memilih orkid yang tepat:

  • Saya cenderung untuk menggunakan air: Orkid tiruan, seperti Phaphiopedilum, Phragmipedium
  • Saya mengabaikan tumbuhan saya: Cattleya, Oncidium, Dendrobium
  • Rumah saya tetap sejuk: Cymbidium, Odontoglossum, Masdevallia
  • Rumah saya tetap hangat: Vanda, orkid rama-rama, Angraecum
  • Udara di rumah saya kering: Cattleya, Dendrobium
  • Rumah saya gelap: Orkid permata, Paphiopedilum
  • Saya hanya mempunyai tingkap kecil untuk berkembang: Mini-cattleyas, Pleurothallis, orkid rama-rama kecil
  • Saya tidak faham baja: Anggrek orkid, Cattleya
  • Saya takut anggrek: Anggrek orkid, Dendrobium
  • Orkid terbaik tumbuh di luar rumah pada musim panas: Vanda, Cymbidium, Cattleya
  • Binatang saya mengunyah tumbuhan saya: Orkid dengan daun tebal seperti orkid, Cattleya, Vanda