Anonim

Bawa makna baru kepada perayaan Krismas dan Hanukkah dengan mempelajari tentang asal usul dan simbolisme di sebalik tradisi percutian yang biasa ini.

Amaryllis

Amaryllis bermaksud "berkilau" dalam bahasa Yunani, dan itulah gambaran yang tepat untuk mekarnya yang terang dan indah. Bunga ini ditemui oleh seorang doktor Jerman di Pergunungan Andes dari Chile pada tahun 1828. Sejak itu, batang tinggi buluh yang mudah dipaksa ini dianggap sebagai simbol kebanggaan, dan bunga-bunga briliannya yang berwarna merah, putih, merah jambu, atau salmon adalah kegemaran untuk mencerahkan musim sejuk.

Candy Canes

Pada tahun 1670, seorang pemuka muzik Jerman memberi anak penyanyi muda itu gula gula putih supaya mereka diam selama perkhidmatan Kelahiran yang panjang. Untuk menghormati kesempatan itu, dia membongkok tongkat untuk menyerupai penjahat gembala. Ia tidak sampai abad ke-20 yang pembuat gula-gula menambah garis merah dan perisa pudina. Legenda Kristian mendakwa warna putih melambangkan kemurnian Kristus, warna merah untuk darahnya, dan pudina mewakili karunia rempah-rempah yang dibawa oleh orang bijak. Kekerasan adalah peringatan bahawa Yesus adalah batu dan asas gereja.

Cookies Krismas

Tradisi pembuatan dan penyediaan kue Krismas melangkau budaya, dari Jerman musim bunga ke Krumkake Norway ke papparkakor Sweden. Orang Eropah telah memasak kue pada Krismas sejak tahun 1500-an, tetapi tradisi menjadi meluas di Amerika Syarikat hanya selepas pengenalan pemotong kue timah murah pada tahun 1930-an.

Pokok Krismas

Lama sebelum penyebaran agama Kristian, orang-orang kafir merayakan solstis musim sejuk dengan membawa pokok-pokok malar hijau ke dalam rumah mereka sebagai bukti bahawa kehidupan masih wujud dalam kegelapan musim sejuk. Mubaligh Kristian menyesuaikan adat untuk mewakili kehidupan kekal Yesus. Martin Luther sering diberikan kredit untuk pencahayaan pertama pokok, sambil menambah lilin untuk menunjukkan kepada anak-anaknya apa yang kelihatan seperti hutan di dalam cahaya bintang.

Gingerbread House

Kisah Brothers Grimm Hansel dan Gretel mencipta kegilaan rumah roti halia di Jerman pada awal tahun 1800-an. Dalam cerita, anak-anak mencari rumah ahli sihir yang terbuat dari roti, dengan bumbung kek dan tingkap gula. Ketika kisah itu menjadi popular, tukang roti Jerman mula menjual rumah roti halia rumit yang dihiasi dengan lapisan gula dan permen.

Kad ucapan

Pada tahun 1843, Sir Henry Cole, pengasas Victoria dan Albert Museum di London, ingin mengingatkan kawan-kawannya untuk membantu orang miskin semasa cuti tetapi tidak fikir ia mungkin menulis tulisan begitu banyak. Sebaliknya, dia menugaskan kad yang menunjukkan makanan dan pakaian orang miskin bersama dengan mesej "A Christmas Merry and a Happy New Year to You." Kad itu juga mempunyai tempat untuk nama penerima dan pemberi. Seribu lithograph salinan kad dijual kepada orang ramai untuk satu shilling masing-masing.

Holly

Beberapa agama pagan kuno menggunakan holly dalam perayaan musim sejuk mereka. Rom menghias rumah mereka dengannya, dan Druids mengenakannya di rambut mereka. Gereja Kristian awal mengamalkan holly sebagai simbol Yesus Kristus, daunnya yang tajam mewakili mahkota duri dan beri merah yang melambangkan darah Kristus.

Mencium bola

Ciptaan Victoria yang menggalakkan walaupun wanita Inggeris yang paling sederhana untuk mencium dan dicium di khalayak ramai, hiasan mewah ini terdiri daripada mistletoe, holly, hijau, dan reben. Mistletoe adalah tumbuhan parasit yang dipercayai oleh semua orang dari Druids kepada orang Yunani untuk memiliki penyembuhan dan kuasa yang menjana hayat. Menurut kebiasaannya, sesiapa yang ditangkap berdiri di bawah bola ciuman harus memberi atau menerima ciuman atau pelukan. Di Perancis, smooching di bawah mistletoe adalah dikhaskan untuk Hari Tahun Baru.

Menorah

Hanukkah memperingati pembaharuan agama Yahudi Bait Suci Baitulmuqaddis pada tahun 165 SM Walaupun terdapat hanya minyak yang cukup untuk menyalakan menorah kuil itu (satu candelabra tujuh bercabang) selama satu hari, minyak itu secara ajaib berlangsung selama lapan hari. Menorah moden mempunyai pusat "pelayan" lilin (dipanggil shaman) dan lapan cawangan. Setiap malam Hanukkah, lilin lain dinyalakan, bermula di sebelah kanan dan bergerak ke kiri, dengan cara yang sama Ibrani dibaca.

Nutcracker

Balet Nutcracker Tchaikovsky, yang pertama kali dilakukan di Amerika Syarikat pada tahun 1944, telah banyak mengaitkan peniaga nutrien kepada tradisi Krismas. Toymakers Jerman yang direka bentuk untuk menghasilkan kacang-kacangan dari sekeping kayu keras, sering membentuk mereka sebagai versi pegawai tentera, raja, polis, dan tokoh-tokoh yang tidak popular. Kepingan ukiran ini digunakan sebagai mainan serta, tentu saja, perkakas untuk membuka cengkeraman.

Puding Plum

Anda tidak akan menemui apa-apa plum dalam puding plum (aka figgy), tetapi kek kukus yang padat ini mengandungi kismis, kismis, kacang, dan kadang kala suet daging sapi. Di England, di mana hidangan itu bermula seawal abad ke-14, setiap ahli isi rumah mengambil giliran mengaduk puding semasa membuat permintaan. Dan pesona perak kecil yang dibakar ke dalam puding - seperti syiling untuk kekayaan atau penambat untuk pelabuhan yang selamat - adalah simbol harapan yang baik untuk tahun yang akan datang.

Poinsettia

Poinsettia berharga di Mexico asli sebagai simbol Bintang Bethlehem. Legenda mengatakan seorang malaikat mencipta tumbuhan dari sejambak rumput yang dikumpulkan oleh seorang gadis miskin supaya anak itu akan mempunyai hadiah yang indah untuk meletakkan di palungan di gereja pada Malam Krismas.

Snowmen

Frosty the Snowman thumpety-thump-thumped into christian lore pada tahun 1950. Dia hidup dari pena penulis lagu Jack Nelson dan Steve Rollins. Mereka menjual lagu itu kepada Gene Autry, yang sudah mendahului carta dengan "Rudolph the Red-Nose Reindeer." Rakaman Autry mendarat "Frosty" pada senarai main Krismas selama-lamanya.

Stoking

Stok natal berasal dari tradisi anak-anak muda Belanda pada abad ke-16. Dengan perapian itu, mereka meninggalkan kerangnya penuh jerami dan wortel untuk keldai yang mereka percaya disertai dengan Sinterclass, versi awal Santa Claus. Sinterclass pada gilirannya akan meninggalkan merawat di setiap penyumbat. Pada tahun 1800-an, Lawatan A Clement Clarke Moore dari St Nicholas (juga dikenali sebagai The Night Before Christmas ) membantu menyebarkan versi American cerita Santa Claus, yang termasuk stoking yang digantung dengan berhati-hati.

Wassail

Revelers telah menjadi 'penahan selama berabad-abad. Tradisi Scandinavia ini bermigrasi ke England pada tahun 1400an. Mangkuk komunal yang diisi dengan ale spiced panas akan dilepaskan di dalam bilik atau dibawa di antara rumah-rumah jiran. Setiap pusingan dibakar dengan ungkapan bahasa Inggeris Lama waes haeil, yang bermaksud "berada dalam keadaan baik."

Wreaths

Wreaths pertama kali dicipta dalam budaya kuno untuk menghiasi kepala orang kaya dan kerajaan. Di suatu tempat di sepanjang jalan, karangan bunga berkembang menjadi hiasan dalaman dan luaran. Tradisi menggantung satu di pintu depan berpatah balik ke Eropah purba, apabila bunga karangan berkhidmat sebagai nombor rumah. Bunga dan kehijauan yang membentuk setiap karangan bunga mengidentifikasi keluarga yang tinggal di rumah.